-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16575 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

ديدگاه امام علي در عهد نامه مالك اشتر، نسبت به صلح طلبي چيست؟

در فرمان مالك اشتر، كه جامعترين منبع براي بحثهاي مربوط به حكومت اسلامي است، دربارة گرايش به صلح چنين آمده است



«وَلا تَدْفَعَنَّ صُلْحاً دَعاكَ اِلَيْهِ عَدُوِّكَ وَ لِلّهِ فيهِ رَضيً فَاِنَّ فِي الصُّلْحِ دَعَةً لِجُنُودِكَ وَراحَةً مِنْ هُمُومِكَ وَ اَمْناً لِبِلادِكَ» [هرگز صلحي را كه از راه دشمن پيشنهاد ميشود و رضاي خدا در آن است رد مكن، كه در صلح براي سپاه تو آسايش و تجديد قوا و براي خودت آرامش از اندوه و غمها و براي ملّتت ماية امنيّت است.]



در اينجا امام، سه فلسفه مهم صلح را بيان فرموده براي مردم، امنيّت و براي لشكر فرصت براي تجديد قوا و براي رئيس كشور موجبات راحتي فكر را به ارمغان ميآورد.



اين نكته نيز قابل توجّه است كه امام هر صلحي را مفيد نميشمرد، بلكه صلحي را كه خشنودي خدا درآن باشد، يعني ماية عزّت و آبروي مسلمين و سبب گسترش عدل و داد گردد.



ولي به مالك هشدار ميدهد كه بعد از انعقاد پيمان صلح كاملاً مراقب دشمن باشد، زيرا گاه هدف دشمن از برقراري صلح، غافلگير كردن است، بنابراين حزم و احتياط و دور انديشي را بايد به كار گرفت و حتّي در اينجا خوشبيني و حسن ظن نيز صحيح نيست «وَلكِنَّ الْحَذَرَ كُلَّ الْحَذَرَ مِنْ عَدُوِّكَ بَعْدَ صُلْحِهِ فَاِنَّ الْعَدوِّ رُبَّما قارَبَ لِيَتَغَفَّلَ فَخُذ بِالْحَزْمِ وَ اتَّهِمْ فِي ذلِكَ حُسْنَ الظَّنِّ»



ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ




پيام قرآن ج 10


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.